-
1. Fyll i ansökningsformuläret för registrering av LEI-kod och se till att all nödvändig information anges korrekt.
Om det är nödvändigt kan vi kontakta dig och be dig att skicka in ett dokument från skattemyndigheten (Skatteverket) eller något annat relevant dokument som bekräftar enhetens juridiska adress, juridiska namn och underteckningsbehörighet, till exempel registreringsbevis från Länsstyrelsernas gemensamma stiftelsedatabas.
2. Skicka in det ifyllda ansökningsformuläret och betala registreringsavgiften med ett kreditkort, Trustly, ett PayPal-konto eller en banköverföring/bankgirot.
3. Ansökningsuppgifterna kommer att valideras och LEI-koden kommer att skickas till dig via e-post.
Om det förekommer några problem med den information som lämnats in eller om den juridiska enheten inte kan identifieras i offentliga databaser, kommer du att kontaktas för att bekräfta informationen.
-
Om en juridisk enhet inte är registrerad hos en registreringsmyndighet som Bolagsverket eller Skatteverket, kan den ändå erhålla en LEI-kod genom att bifoga styrkande dokument med ansökan under ansökningsprocessen, som t.ex. stiftelseurkund, skatteregistrering eller kontrakt.
De styrkande dokumenten måste innehålla enhetens namn, auktoriserade personer, juridisk adress och skapandedatum.
-
Du kan ansöka om en LEI-kod även om du inte är juridisk representant för ett företag. Du måste dock be den juridiska representanten att skriva under ett fullmaktsbrev.
Fullmaktsbrevet kommer att skickas till dig via e-post och du kan antingen underteckna det digitalt eller skriva ut det och ladda upp en bild/skanning av det undertecknade dokumentet. Alternativt kan du ladda upp bevis på bemyndigande.
-
Ja, du kan ansöka om en LEI-kod för ett företag registrerat i ett annat land. Allt du behöver göra är att fylla i ansökningsformuläret med uppgifter från det lokala företagsregistret.
Om den juridiska enheten inte är registrerad hos en registreringsmyndighet behöver du bara tillhandahålla styrkande dokumentation, t.ex. en stiftelseurkund, skatteregistrering eller ett kontrakt när du ansöker.
-
Enligt GLEIF:s riktlinjer ska juridiska enheter offentliggöra information om sina direkta och yttersta moderbolag. Du har dock inte någon rapporteringsskyldighet om du enbart äger aktier i ett annat bolag.
Du måste endast rapportera ett moderbolag om det äger en majoritetsandel av aktierna, vanligtvis över 50 % av dotterbolaget, och konsoliderar de finansiella resultaten i sin årsredovisning. Om moderbolaget inte konsoliderar resultatet föreligger inget förhållande mellan moder- och dotterbolaget enligt GLEIF:s villkor.
Om moderbolaget inte vill offentliggöra sin information kan du välja mellan olika rapporteringsundantag i formuläret.
-
Du måste ange moderbolagets namn och adress, det datum då förhållandet först etablerades, den redovisningsperiod som omfattas av den senaste konsoliderade årsredovisningen och bevis på konsolidering.
Det enda godtagbara beviset för konsolidering är moderbolagets senaste konsoliderade årsredovisning.
-
Ett direkt moderbolag är det första kända moderbolaget som konsoliderar dotterbolagets finansiella rapporter. Ett yttersta moderbolag är i sin tur det slutliga konsoliderande moderbolaget för både dotter- och moderbolagen.
Om till exempel ett bolag som kallas för LEI Register LTD ägs av Legal Entity Identifier LTD (>50 %), som sedan ägs av LEI Code LTD (>50 %), och slutligen LEI Code LTD ägs av Ultimate LEI Code Parent Holding LTD (>50 %), ska följande enheter rapporteras:
– Dotterbolag: LEI Register LTD
– Direkt moderbolag: Legal Entity Identifier LTD
– Yttersta moderbolag: Ultimate LEI Code Parent Holding LTD
Hur registrerar man en LEI-kod?
Vad händer om den juridiska enheten inte är registrerad?
Kan jag ansöka om en LEI-kod om jag inte är en juridisk representant för företaget?
Kan jag erhålla en LEI-kod för ett företag registrerat i ett annat land?
När och vad ska jag rapportera om ett annat företag äger mitt företag?
Vilken information ska jag ange om årsredovisningen konsolideras under en annan juridisk enhet?
Hur skiljer sig ett direkt moderbolag från ett yttersta moderbolag?
-
Om du vill förnya din LEI-kod behöver du bara följa dessa enkla steg:
1. Skriv in din LEI-kod eller ditt företagsnamn i ansökningsformuläret för förnyelse.
2. Formuläret kommer att fyllas i automatiskt med dina aktuella uppgifter från GLEIF-databasen. Om någon information har ändrats under året kan du korrigera den i enlighet med detta.
3. Skicka in det ifyllda ansökningsformuläret för förnyelse av LEI-kod.
-
För att din LEI-kod ska förbli aktiv måste den förnyas årligen. Om din deadline för förnyelse går ut blir LEI-koden inaktiv och finansinstitut kan blockera dina transaktioner. Denna skyldighet säkerställer att det globala LEI-indexet förblir korrekt och uppdaterat.
LEI Register förenklar förnyelseprocessen med flerårig LEI-registrering. För att ge våra kunder bekvämlighet och sinnesfrid kommer vi att ta ansvaret för förnyelsen av din LEI-kod för en vald period.
-
Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) kräver att företag årligen uppdaterar sin registreringsinformation genom en LEI-förnyelseprocess för att säkerställa att referensuppgifterna i det globala LEI-indexet förblir korrekta och uppdaterade.
En överföring av LEI-kod innebär däremot att en LEI-kod överförs från en tjänsteleverantör till en annan. Det globala LEI-systemet främjar en öppen marknad och uppmuntrar till sund konkurrens mellan tjänsteleverantörer, vilket gör att kunderna när som helst kan byta till en annan leverantör.
Det är viktigt att notera att din LEI-kod förblir oförändrad även om du byter till en annan tjänstleverantör. Alla LEI-koder har samma värde. Den enda förändringen i dina LEI-referensuppgifter kommer att vara LOU (Local Operating Unit), som även kallas för namnet på LEI-utfärdaren.
-
Vi förstår att det kan vara en tidskrävande uppgift att årligen behöva förnya en LEI-kod. Hos LEI Register erbjuder vi automatisk förnyelse av LEI-koder för perioder på 1, 3 eller 5 år.
Med fleråriga förnyelser granskar och uppdaterar vi dina uppgifter årligen baserat på registeruppdateringar och förnyar LEI-koden åt dig.
-
Eftersom det är omöjligt att ansöka om en ny LEI-kod är förnyelse det enda tillgängliga alternativet om en LEI-kod har förfallit.
Det är viktigt att notera att när en LEI-kod har tilldelats en juridisk person kan den inte ändras, eftersom den fungerar som en unik identifierare. Varje företag kan dessutom bara ha en LEI-kod.
-
Du kan hitta nästa förnyelsedatum genom att kontrollera dina LEI-referensuppgifter i vårt sökverktyg eller genom att göra en LEI-sökning i GLEIF-databasen (Global Legal Entity Identifier).
Om du har valt en flerårig registrering hos oss kan du enkelt hämta det kommande förnyelsedatumet genom att kontrollera vårt sökverktyg
-
I allmänhet rekommenderas det att upprätthålla en aktiv status för din Legal Entity Identifier (LEI). Men om du inte längre behöver LEI-koden kan du helt enkelt avstå från att betala förnyelseavgiften. LEI-koden blir då automatiskt inaktiv utan att du behöver vidta några ytterligare åtgärder.
Notera att LEI-koden inte kan raderas och kommer att finnas kvar för alltid i det globala LEI-indexet.
Hur förnyar man en LEI-kod?
När och varför behöver jag förnya en LEI-kod?
Vad är skillnaden mellan en överföring av LEI-kod och en förnyelse av LEI-kod?
Kan en LEI-kod förnyas för flera år framåt?
Är det möjligt att förnya en LEI-kod som har förfallit eller behöver man en ny LEI-kod.
Var kan jag kontrollera förnyelsedatumet för min LEI-kod?
Hur går jag tillväga om jag inte längre behöver en LEI-kod?
-
Överföring av LEI-kod innebär att LEI-koden flyttas från en tjänsteleverantör till en annan. Detta gör det möjligt för enheten att välja vilken tjänsteleverantör de vill använda baserat på deras preferenser. Överföring av LEI-kod är kostnadsfritt. Din LEI-kod kommer inte att förnyas om den bara överförs.
-
Varje enhet kommer endast att tilldelas en LEI-kod en gång och den kommer inte att ändras när man byter tjänsteleverantör.
-
Vi har blivit marknadsledande genom att erbjuda förmånliga priser och ha kundnöjdhet som vår främsta prioritet. På grund av detta välkomnar vi dagligen nya överföringar och vi har kraftigt förenklat processen för överföring av en LEI-kod till LEI Register.
-
För närvarande förvaltas din LEI-kod av en annan tjänsteleverantör. Om du vill att vi ska underlätta förnyelseprocessen av din LEI-kod behöver du överföra din LEI-kod till vår förvaltning.
-
Det tar som mest 7 dagar att genomföra överföringsprocessen. För att påskynda processen kan du kontakta din nuvarande tjänsteleverantör och meddela att du har för avsikt att överföra din LEI-kod.
-
Nej, eftersom alla LEI-koder förvaltas av LOU:er (Local Operating Units) som utsetts av GLEIF. LEI Register är den officiella registreringsagenten för Ubisecure Oy (RapidLEI).
De faktorer som skiljer LEI-tjänsteleverantörerna åt är bland annat hur enkel processen är, handläggningstiden och kostnaden för registrering och förnyelse av LEI-kod. -
Tyvärr ges ingen återbetalning för de återstående åren efter att din LEI-kod har överförts från vår förvaltning till en annan tjänsteleverantör.